گزارش کاراموزی بررسی شورا

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
گزارش کاراموزي بررسي شورا در 22 صفحه ورد قابل ويرايش




مقدمه 3 ـ 1

بيان مسئله 5 ـ 4

اهميت وضرورت 7 ـ 6

اهداف تحقيق 8

تعاريف عملياتي 9

شورا مظهر جامعه چند صدايي ديالوگ 11 ـ 10

بررسي ويژگيها در دوره اول شورا 14 ـ 11

فراوان شغل اعضاء شوراي اسلامي 18ـ 15

قوانين مربوط به شوراي اسلامي شهر وروستا

امور داخلي وتشكيلات شوراي اسلامي

امور مالي





چكيده

شورا بايد همه جا باشد . امام خميني ( ره )

شورا يكي از اركان تقويت مديريت است ولازمه تحقق اهداف است . وقرآن كريم به طور صريح مديران را مكلف مي كند كه در اموري كه نياز مبرم به تحقيق دارد از افكار وانديشه هاي تابناك انسانها بهره مند شوند تا ضريب اطمينان جهت دستيابي به اهداف تسسهيل گردد .

وشورا اسلامي موجب تحكيم وتعميق ارزشها مي شود . وزمينه ساز براي آموزش وارتقاي سطح فرهنگي است . وتوسعه وتقويت فعاليت گروهها وسازمانها در گرو شورا ومشاركت است .

وشورا موجب بسط مسئوليت پذيري وتقويت تصميم سازي وتصميم گيري جهت دست يابي به اهداف عاليه مديريت به شمار مي رود .

ودر نهايت رسالت شورائيان با همياري مديران ايجاد محيط فرهنگي وانسانهاي يا فرهنگ است . بهبود كيفيت ، بهره وري روحيه وانگيزش در مديريت مشاركتي است .







مقدمه

مشورت ادراك وهوشياري دهد عقلها را عقلها ياري دهد

امر شاورهم براي آن بود كز تشاور سهووكثر كمتر شود

عقل را باعقل ديگر يار كن امر شوري بينهم را كار كن

عقل با عقل دگر عقلا شود نور افزون گشت ره پيدا شود

انقلاب اسلامي در ايران با استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي وبر خورداري از دو پشتوانه عظيم اسلاميّت وجمهوريّت وبا تكيه بر آيات نوراني قرآن كريم وسيره ي پيامبر عظيم الشان اسلام ( ص ) وائمه معصومين عليه السلام وانديشه هاي جاويدان امام خميني ( ره ) ومقام معظم رهبري ، شورا ومشاركت مردم را لازمه ي توفيق واستمرار هدف هاي والاي خود مي داند ودر راستاي اصول چهار گانه تحويلات مديريتي برنامه هاي دولت يعني تمركز زدايي ، جلب مشاركت ، واگذاري اختيارات ، انعطاف پذيري در برنامه ها واجرا ، موجب پيشرفت امور ودست يابي به اهداف عاليه خواهد بود .

انگيزه ي نيرومندي كه مردم را با سمت شوراي جلب مي نمايد اين است كه ذاتاً مي خواهند بدانند ، از اين رو بعد كنجكاوگر روحش او را به پرسش وا مي دارد . توجه به مشورت در كارها آن چنان اثرات اجتماعي داشته است كه در دو انقلاب يكصد ساله اخير كشور ما يعني انقلاب مشروطيت وانقلاب اسلامي ايران مضومن اين دو آيه به عنوان مظهري از خواست واراده ملت در برابر استبداد وخود كامگي وحكومت مطلقه تجلي يافته است . در تالار مجلس شوراي ملي سابق آيه « وشاورهم في الامر » در برابر ديدگان نمايندگان قرار داشت واصل هفتم از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با استناد به اين دو آيه ، شوراها اعم از مجلس شوراي اسلامي تا شوراي شهر وروستا ونظاير آنها را از اركان تصميم گيري واداره امور كشور مي شناسد .

اصل هفتم : طبق دستور قرآن كريم « وامرهم شوراي بينهم » وشاور هم في الا مر شوراها ، مجلس شوراي استان شهرستان ، شهر ، محل يا بخش روستا ونظاير اينها از اركان تصميم سازي وتصميم گيري جهت اداره امور كشور هستند .

در تاريخ اسلام به ثبت رسيده است كه پيغمبر اكرم ( ص ) هرگز به روش مستبدان رفتار نمي كرد در اموري كه از طرف پروردگار دستور نازل نگرديده بود ، با اصحاب به مشورت مي نشست ونظر وراي آنان را محترم مي شمرد واز اين طريق بدانها شخصيت مي داد . در غزوه بدر مسأله اقدام به جنگ وتعيين محل اردگاه ونحوه رفتار با اسراي جنگي را به شور گذاشت ودر جنگ احد نيز درباره استقرار اردو در شهر مدينه ويا خارج از آن به مشورت پرداخت ارزش دادن به اصحاب وياران ، طرف شور قرار دادن آنها شخصيت دادن به آنها از علل عمده نفوذ عظيم وبي نظير او در جمع صحابه بود .

ودر نهايت به سروده حافظ اشاره مي كنيم كه اهميت شورا ومشورت را به زيبايي به تصوير مي كشد .

سالك از نور هدايت ببرد راه به دوست

كه بجايي نرسد گر به خلالت برود

مشكل خويش بر پير مغان بردم دوش

كو به تأييد نظر حل معما مي كرد . حافظ

بيان مسأله

مشاركت يك مفهوم قديمي است كه ريشه در اداره امور عمومي وافكار مذهبي دارد وبه عنوان مثال مشاركت بر مبناي مشورت در اسلام تحت عنوان شورا مورد توجه جدي قرار گرفته است ، قرآن كريم به طور صريح مديران را مكلف مي كند در اموري كه نياز به تحقيق وتفحص دارد بر مبناي مشورت به تصميم گيري بپردازند امروزه مديريت مشاركتي به عنوان يكي از عناصر تئوري نئو كلاسيك مطرح است .

تئوري هاي سازماني ومديريتي در طول سال ها با تأكيد بر تصميم گيري مشاركتي شكل گرفته اند كه مهم ترين آنها شامل مديريت كيفيت فراگير است .

مشاركت وشور در تصميم گيري يك مفهوم قديمي اما با اهداف سياسي اجتماعي تازه است كه راهكارها وراهبردهايي را براي حل برخي از مسائل سازماني ومديريتي ارايه مي دهد . با توجه به پذيرش فراينده آن در كشور هاي مختلف ، ديگر مشاركت يك انتخاب نيست بلكه يك ضرورت است . مشاركت در سازمانهاي مدرن به عنوان هسته اصلي اجتماعي عمومي مردم سلاري ( پارادايم دموكراسي ) محسوب مي شود .

ابن خلدون مي گويد : فرهنگ هاي سر زنده ، فرهنگ هايي هستند كه بيشتر تن به تعامل فرهنگي با فرهنگ هاي هم جوار مي دهند ولازمه تربيت انسانهايي با فرهنگ سر زنده ، گفتمان ، شورا ورايزني ومشاركت مدني است .

شورا اسلامي به منظور توسعه وتعميق فرهنگ مشاركت در بين مردم است شورا محل ، تمرين عقلانيت وخلاقيت جمعي است .

همانطور كه توقع داريم آنان نظرات ما را تحمل نمايند .

( 1 ) شورا : نشانه احترام وادب است . احترام به قانون ، قانون لازمه جامعه مدني است ورعايت ادب در مقابل ديگران حتي آنها كه نظر مخالف دارند . رعايت ادب بيشتر باعث جذب ديگران مي شود .

شورا مظهر جامعه چند صدايي ( ديالوگ )

توماس هابس ، انديشمند سياسي وجامعه شناس برجسته قرن 17 انگليس وبنيانگذار تئوري قرار داد اجتماعي معتقد است كه در نظام طبيعي ، افراد از 100 % آزادي بر خوردارند اما آزادي بدون امنيت يا آزادي همراه با ترس ونگراني از تجاوز ( شبيه به آنچه كه امروزه در تهاجم وحشيانه آمريكا وانگليس به مردم مظلوم عراق شاهديم ) بنابر اين براي رسيدن به امنيت يك قرار داد مفروضي ميان اعضاي جامعه امضاء مي شود تا از نظام طبيعي به نظام سياسي منتقل شود ، در نظام سياسي 100 % آزادي باتدوين قواعد وقوانين تقسيم بر 2 مي شود وحاصل جمع آن 50 % آزادي و50 % امنيت خواهد بود وضامن اجراي امنيت وآزادي ، قانون است بنابر اين مثلث امنيت آزادي وحقوق ، نخستين ضريب سياسي اجتماعي حيات جمعي بشر است وبه همين دليل جان لاك بنيانگذار ليبر السيم سياسي معتقد است كه آزادي بدون قانون مثل قانون بدون آزادي است وهم چنين امنيت بدون آزادي مثل آزادي بدون امنيت است . وشورا در اين صددند كه مردم هر چه بيشتر با قانون وفرهنگ اجتماعي آشنا وعامل بگر دند از اين رو برخي از صاحب نظران معتقدند كه جامعه « تك صدا » با جامعه چند صدايي تفاوت هاي فاحش دارد .

جامعه تك صدا ، جامعه اي است كه رابطه مشاركت جويانه بر قرار نمي كند .گفتگو گو در آن يك طرف است ودر اين جامعه تك گفتاري شكاف وجود دارد ، ولي جامعه چند صدايي جامعه اي است كه در آن حداقل دو صدايي است كه در آن دو طرف گفتگو مي كنند وبحث وتبادل نظر به همديگر نزديك تر مي شوند اين انديشمندان معتقدند يكي ازموانع بزرگ بعضي از جوامع فرهنگ فرديت وغبله آن بر فرهنگ جمع گرايي است همه ما در تنهايي ودر صحنه علم وفعاليت هاي اقتصادي و... خوب هستيم اما امروز ايجاب مي كند كه فرديت به جمع گرايي تبديل شود چون كار آمدي آن بيشتر است ( يكي از اهداف شوراي اسلامي است )

تحقيقات نشان مي دهد ، اعتماد جمعي بر اعتماد فردي مطمئن تر است واميد جمعي بر اعتماد فردي سود مند تر لذا بايد اذعان نمود براي متصل كردن ايده وتوانايي نسل شورايي ، بايد شورا را قاعده مند ، فايده مند ودير پا ماندگار نمود وكاري كه جامعه شروع كرده بيش از پيش نهادينه شود .

بررسي ويژگيها در دوره اول شوراها

در يك بررسي مقدماتي به توصيف برخي از آمارهاي موجود در ويژگيهاي اسلامي شهر وروستا شهرستان ابهر پرداخته ميشود در سال 1377 در شهرستان ابهر در مجموع 97 شورا با 323 عضو تشكيل گرديد كه از اين تعداد 301 عضو مربوط به روستاهاي بخش مركزي وسلطانيه با 18 /93 درصد وتعداد 22 عضو شورا مربوط به شهرهاي ابهر ـ هيدج ـ صائين قلعه وسلطانيه با 82 /6 درصد ميباشد كه اين آمار در سطح كشور براي روستاها 9 /95 درصد وبراي شهرها 1/4 درصد ميباشد در اين جا برخي از متغير ها را مورد بررسي قرار مي دهيم .

جنسيت :

بر اساس آمار اعضاي شوراهاي اسلامي در شهرها از تعداد 22 نفر اعضاي اين شوراها 27/77 درصد را مردان و72 /22 درصد را زنان تشكيل داده است كه تعداد مردان معادل 17 نفر وتعداد زنان معادل 5 نفر ميباشند .

نسبت زنان منتخب در شوراهاي اسلامي شهر ها به ميزان مردان حاكي از آن است كه باور عمومي براي حضور زنان در عرصه اجتماعي فرهنگ عمومي راي دهندگان به يك عقيده غالب تبديل نشده است

واكثريت اعضاي شوراي اسلامي را مردان تشكيل مي دهند .

بررسي جنسيت اعضاي شوراهاي اسلامي شهر هاي شهرستان حاكي از آن است كه در صد منتخبان زن شهرستان از درصد كشوري بالاتر ميباشد .
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 1877 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:20 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: