گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز ايران خودرو كاشان

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز ايران خودرو كاشان در 42 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب


عنوان

صفحه

مقدمه 1

نمايندگي مجاز ايران خودرو كاشان 3

ارزيابي قسمتهاي مرتبط با رشته كارآموز 7

دستگاه تنظيم موتور و سوخت به طور اتوماتيك 8

سنسورهاي مورد استفاده در Air bag 11

تحليل گر و سيستم كنترلي مورد استفادهدر Air bag 16

انواع سيستمهاي جرقه زني پلاتيني و ترانزيستوري 17

شبكه مالتي پلكس بر روي خودروهاي پژو 23

سيستم هاي مداريآلارم لنت ترمز پژو 405 26

توربوشارژر و نقش آن در تقويت موتور 29

كندي يا تنبلي توربو 34

سيستم مداري شيشه بالابرهاي درب عقب پرشيا 38

سيستم مداري قفل مركزي 40

انواع سيستمهاي انژكتور 45

نكات ايمني در مورد ECU 49

انواع سنسورهاي 54

مقدمه

ايران خودرو يا ايران ناسيونال سابق ابتدا در اوايل دهه 40 با ورود كليه قطعات از خارج ميني بوس كومر را با ظرفيت 12 سرنشين و به تعداد 100 دستگاه توليد كرد كه متاسفانه هم اكنون نمونه اي از آن وجود ندارد.

ايران ناسيونال در سال 1345 با عقد قرار دادي با كمپاني كرايسلر انگلستان امتياز سواري هيلمن هانتر را بدست آورده و در سال 46 تاسيسات خودروسازي پيكان با ظرفيت سالانه 6 هزار دستگاه استقرار يافت در سال 54 بدليل قديمي بودن پيكان تصميم گرفته شد توليد آن متوقف شود كه به علت همزماني با انقلاب بدون نتيجه ماند.

در واقع پيكان اولين تجربه ايران از توليد خودرو انبوه بود در ابتدا كليه قطعات اين خودرو از تالبوت انگلستان خريداري و فقط در ايران عمليات مونتاژ، جوشكاري و رنگ آميزي روي ان صورت مي گرفت. از سال 1347 ايران خودرو ساخت بسياري از قطعات از جمله قالب اتاق، بدنه و درب ها و صندلي و …. را در ايران آغاز كرده و تا جايي پيش رفت كه هم اكنون 98 در صد آن را در داخل كشور مي سازد اين خودرو طي سه دهه عمر خود در ايران د رمدلهاي كار، دولوكس، تاكسي، جوانان، وانت و استيشن توليد شده است. از ديگر توليدات ايران خودرو ناسيونال خودرو سواري هيلمن با موتور اونجر بود كه شباهت زيادي به پيكان داشته و فقط طي سالهاي 57-55 توليد شد.

در نهايت پس از جنگ و در سالهاي 65 خط توليد پيكان كلاً از تالبوت خريداري و به ايران انتقال يافت و اكنون نيز توليد مي شود. اما از سوي ديگر شركت ايران خودرو كه در اواسط 50 درنظر داشت تا خط توليد پژو را وارد كرده و با وقوع انقلاب و جنگ اين تصميم را تا سال 99 به عقب انداخته بود و با پايان جنگ همكاريهاي گسترده اي را با پژو آغاز كرد و در سال 69 اين خودرو با همكاري پژو و دو محصول پيكان 1800 با موتور پژو 405 و پژو 405 GL كه به عنوان خودرو سال 1987 جايگزين پژو 405 GL شد. ايران خوردو در سال 77 پيكان آردي با تركيب موتور پيكان و اتاق پژو 405GL و در سال 78 پيشرفته ترين خودرو و توليديش يعني پرشيا را به همراه استيشن 405 GLX به بازار به عرضه كرد و همچنين در سال 70 تعدادي محدود پژو 205 به طور آزاميشي توليد كرد. و در ادامه فعاليتهاي خود خودروي ملي سمند را در اواسط سال 80 در عيد سعيد غدير خم به وسيله رئيس جمهور خط توليد آن افتتاح شد و در اوايل 81 سري جديد آن به بازار عرضه شد.
نمايندگي مجاز ايران خودرو كاشان

نمايندگي مجاز ايران خودروكاشان يكي از نمايندگي مجاز ايران خودرو است كه در انتهاي خيابان طالقاني واقع شده است اين نمايندگي در تاريخ28/11/77بوسيله شخصي به نام نامي تاسيس شد و داراي 1050متر مربع مساحت و با سرمايه اي اوليه حدود 150 ميليون تومان (كه البته هم اكنون براي تاسيس نمايندگي مجاز ايران خودرو بايد سرمايه اي حدود 300 ميليون تومان شخصص موسس داشته باشد )تاسس شد. اين مركز در بدو تاسيس با 10 نفر پرسنل شروع به كار كرده است و بنا به گفته موسس آن هدف از تاسيس اين مركز اولا ً خدمت به مردم و ثانياً نبود نمايندگي مجاز ايران خودرو در اين شهر بوده است اين مركز در روز حدوداً 8 ساعت باز بوده (جز موارد استثنا) و در روزهاي تعطيل رسمي هم اين مركز تعطيل مي باشد.


نمودار سازماني تشكيلات

اين نمايندگي داراي بخشهاي مختلفي است كه در زير به صورت اجمالي توضيحاتي درباره آنها مي دهيم.

بخش اداري : در اين بخش كارهاي حسابداري مربوط به خريد و فروش خودرو و سند زدن براي ماشينها و گرفتن اجرت از مشتريان است در اين بخش تمام بخشنامه هايي كه از طرف ايران خودرو ارسال مي شود به صورت فكس و يا تلفني يا نامه اي ابلاغ مي شود گرفته و در اختيار مدير عامل و مدير نمايندگي قرار مي گيرد و مسئول اين بخش آقاي نامي است كه كار سند زدن و گرفتن اجرت و گارانتي با ايشان مي باشد و مسئول كارگاه تعميرات آقاي رمضانعلي محمدي مي باشد.

بخش فني : مسئول اين بخش كه همان كارشناس فني است آقاي محمدي است كه مسئول اين بخش بايد حداقل داراي مدرك فوق ديپلم فني خودرو و يا صنايع اتومبيل باشد در اين بخش كارهاي فني خودرو عيب و ايرادهاي خودرو را بر طرف مي كنند و اين بخش داراي يك سالن براي تعمير ماشينها و يك اتاق براي پذيرش ماشين و يك اتاق هم به عنوان رختكن و استراحتگاه استفاده مي شود سالن تعمير داراي 8 چاله سرويس و دو جك بزرگ هيدروليكي و چند جك كوچك براي بلند كردن ماشين و دستگاه بالانس و دستگاه تنظيم فرمان و دستگاه تنظيم موتور و سوخت ماشين است. و به اضافه آچار ها وديگرلوازم مورد نياز تعمير ماشين است. در اتاق پذيرش يك منشي وجود دارد كه ماشينها را پذيرش و به استاد كار مربوطه تحويل مي هد و براي ماشين يك كارت صادر مي كند كه در اينكارت نوع خودرو مدل (شماره شهرباني، نام و نام خانودگي صاحب ماشين، شماره موتور، مقدار كار كرد ماشين، آدرس و تلفن، شماره شاسي، تاريخ تحويل از كارخانه و تاريخ پذيرش درج شده است) البته يادآور شوم كه اگر مدت گارانتي ان تمام نشده باشد (براي پيكان 20000 كيلومتر ) و پژو و سمند 2 تا 3 سال تمام كارهاي كه براي ماشين انجام مي دهند مجاني است. و يك سالن استراحتگاه و رختكن هم وجود دارد شاگردان و استادكاران وسايل خود را آنجا گذاشته و لباسهايشان را عوض مي كنند و هم افرادي كه در اين بخش كار ميكنند بايد استاد كاران حداقل بايد تجربه و سابقه كافي داشته باشند و براي شاگردان حداقل داشتن ديپلم فني الزامي است.

بخش خدماتي : كه در اين بخش ثبت نامها براي ماشين انجام مي شود و داراي يك نمايشگاه كوچك از محصولات ايران خودرو است و يك قسمت آن هم بخش فروش آن هم بخش فروش لوازم يدكي خودرو است و براي اينكه مشتري ديگر سرگردان نشود اين بخش را تاسيس كرده اند و بخش فني و اين بخش در كنار هم هستند و اگر مشتري وسيله اي نياز داشته باشد در هنگام تعمير كارت نوشته شده براي ماشين برده و جنس را تحويل مي گيرد و در آخر قيمت آن در تصويه حساب لحاظ مي شود. در اين بخش هم دو نفر كار مي كنند و يك عدد كامپيوتر است كه كالاهاي فروخته شده را در داخل آن ثبت كرده و بعداً حسابرسي مي كنند.

بخش مديريتي : كه مسئول اين بخش همان مدير عامل شركت است كه آقاي نامي است و به همه قسمتها نظارت كرده و كارها را زير نظر دارد و به كار بخش داخلي شركت نيز به عهده خود ايشان است كه بر كارهاي فني انجام شده روي ماشينها نيز نظارت دارند. و مدير عامل همكاري هاي نظارتي دارند و هم در جلسه هايي كه از طرف ايران خودرو و كلاسهاي مديريتي كه برگزار مي شود شركت مي كنند.

در آخر بايد خاطر نشان كنم كه شركت ايران خودرو براي استادكاران و تكنسينهاي خود كلاسهاي آموزشي هم برقرار مي كند و درهر نوبت نمايندگيها استادكاران و تكنسينهاي خود را براي گذراندن اين دوره هاي مي فرستد و به تجربه و تخصص آنها مي افزايند و با امتحاني كه در اخر هر دوره از انها مييگيرند مدرك درجه 1و 2و يا سه به انها مي دهند حال اگر مدرك درجه 1و 2 بگيرند هزينه آن كلاسها بر عهده نمايندگي است كه بايد بپردازدو اگر مدرك درجه 3 بگيرند بايد خود استادكارن و يا تكنسينها بپردازند.

نوع محصولات توليدي و خدماتي : در نمايندگي ايران خودروي كاشان تعمير محصولات ايران خودرو از قبيل پيكان انواع پژوها RD,405, 206، پرشيا و پارس و خودروهاي سمند انجام مي شود و ثبت نام براي انواع محصولات ايران خودرو انجام مي شود و از خدمات ديگري كه اين مركز ارائه مي دهد فروش لوازم يدكي و يك نمايشگاه اتومبيل كه همان محصولات ايران خودرو است. بنا به گفته مدير عامل شركت سياستهاي شركت به سياستهاي شركت ايران خودرو است. و اگر در آينده بخوهد شركت را توسعه دهند قسمت فني آن را بيشتر توسعه خواهند داد و با اضافه كردن وسايل و تجهيزات افزايش نيروي كار خواهند بود.

ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته عملي كار آموز : درواحد فني نمايندگي بيشتر كارهايي تعميراتي انجام مي شد بيشترمطالبي كه در دانشگاه به طور تئوري خوانده بودم و كمي هم به طور عملي كار كرده بودم در انجا بيشتر به طور عملي كار كردم و باز و بسته كردن قطعات و آشنايي بيشتر با انها پيدا كردم و از نظر عملي مهارت بيشتري پيدا كردم. بنده در اين نمايندگي بيشتر وقت خود را در قسمت فني گذرانده ام و در كنار استادكاران مختلف به افزايش تجربه خود كوشش كردم و چيزهايي هم بلد نبوده ام از استاد كاران سئوال كردم و نكات كليدي كار انها را در حد توان و وقت ياد گرفته ام و بعد از يكي دو هفته با آشنايي كامل با ان محيط زير دست اندركاران كار كرده و خودم به تنهايي اقدام به باز و بسته كردن وسائل كرده ام در اين نمايندگي بنده با وسايل كه در دانشگاه موجود نبود است آشنا شدم (دستگاه تنظيم موتور به طور كامپيوتري و تنظيم سوخت و دستگاه تنظيم فرمان )و با مراحل تعمير ماشين و نكات ايمني و اخلاقي آنجا آشنا شده ام و تجربه داشتن رفتار و برخورد مناسب با مشتريان را ياد گرفته ام. در قسمت خدماتي و جايي كه لوازم يدكي ماشينها در آنها به فروش مي رسيد من بيشتر با قطعات آشنا شده ام و در بخش فني با طرز كار آنها جا گذاشتن آنها در ماشين و باز و بسته كردن آنها در روي ماشين آشنا
استفاده از پره هاي سراميكي در توربين

پره ها از جنس سراميك در توربين سبك تز ار پره هاي استيل است و استفاده از ان موجب كاهش كندي توربو مي شود.
توربو شارژرهاي طبقه اي

در بعضي از خودروها براي غلبه بر كندي توربو از دو توربو شارژر با اندازه هاي متفاوت استفاده شده است. توربو شارژر كوچكتر خيلي سريع سرعت مي گيرد و تقويت را شروع مي كند در حالي كه توربوي بزرگتر در دورهاي بالاتر شروع به كار موتور را تقويت مي كند.
استفاده از خنك كن مياني

هنگامي كه هوا فشرده (كمپرس )مي شود، دماي آن افزايش مي يابد و منبسط مي شود. افزايش فشار هوا در توربو شارژرها تا حدودي ناشي از افزايش دماي هواي كمپرس شده، قبل از ورود به موتور است. بايد بدانيم هدف از كار توربوشارژرها، افزايش قدرت موتور در اثر فرستادن تعداد بيشتر مولكول هوا به سيلندر از يك اينتر كولر براي پايين آوردن دماي هوا و متراكم كردن آن تاثير به سزايي در افزايش بازدهي توربو خواهد داشت.

اينتر كولر در حقيقت يك وسيله جانبي شبيه رادياتور است كه مجموعه توربوشارژر اضافه شده و تنها تفاوت آن با رادياتور اين است كه در داخل آن نيز همانند بيرون آن هوا جريان دارد. ابتدا هوا از طريق كمپرسور مكيده مي شود و سپس از داخل گذرگاههاي آب بندي شده اي مي گذرد كه در بيرون انها هواي خنك در جريان است و به اين ترتيب از طريق انتقال حرارت، مقداري از دماي خود را از دست مي دهد و در فشار معين،‌تعداد مولكول هايش افزايش مي يابد. در خاتمه مشاهده مي شود كه توربو شارژر ها وسايل بسيار مفيدي براي تقويت موتور و بهبود عملكرد آن هستند و دامنه كاري وسيعي را از موتورهاي ديزل خودروهاي سنگين و اتوبوسها و كاميونها گرفته تا خودروهاي مسابقه اي فرمول يك و خودروهاي اسپرت و حتي سدان هاي خانوادگي – مسافرتي شامل مي شوند.

روش معرفي مجدد ريموت كنترل براي سيستم قفل مركزي(تيپ يك، معرفي كد )

در سيستم هاي قبل از قبل مركزي فقط يك كمر بين ريموت كتنرل و قفل مركزي رد و بدل مي شد و اين كه مي توانست بوسيله افراد سود جو شناسايي شود در اين سيستم جديد با هر بار عمل كردن قفل مركزي بوسيله ريموت كنترل كه ارتباطس بين آن ها يك عدد افزايش مي يابد تا اين كه ثابت نماند اين روش جديد باعث مي شود اگر از ريموت كنترل زماني استفاده شود كه فاصله آن با گيرنده قفل نصب شده بر روي ماشين زياد باشد و ارتباط بين آن دو بر قرار نباشد تطبيق كد ريموت با قفل مركزي بهم مي خورد و بايد ريموت كنترل را با قفل مركزي با روش زير تطبيق داد.

1- كليد فشاري را آنقدر در حالت فشار دادن نگه مي داريم تا چراغ كوچك خاموش گردد.

2- كليد فشاري را رها كرده تا چراغ كوچك بصورت دايم روشن بماند.

3- دوباره كليد فشاري را فشرده و رها كنيد و سپس سوئيچ را باز و بسته نماييد.

4- به مدت حد اقل سه ثانيه صبر كنيد تا عمليات بالا در BSA ثبت شود.

تذكر خيلي مهم :

فقط در صورت تعويض Ecu سيستم سوخت رساني و جرقه سوئيچ بايد مجددا توسط دستگاه دياگ تعريف شوند در غير اين صورت تغريف مجدد سوئيچ تاثيري بر عمل كردن قفل مركزي نداشته و موجب اخلال در Ecu مي گردد عدم توجه به اين موضوع باعث آسيب رسيدن به سيستم مي شود.

تيپ 2 :

در تيپ 2 در صورتي كه بين ريموت و قفل مركزي ارتباط برقرار نشود. براي تطبيق كه ارتباطي بايد سوئيچ را در جا سوئيچي قرار داده و دست خود را بر روي دكمه قفل Louck قرار داده و به مدت 10 الي 15 ثانيه نگه مي داريم سپس سوئيچ را باز و بسته نموده و بعد از بيرون آوردن سوئيچ از محل خود آنرا امتحان مي كنيم اگر مجددا رابطه برقرار نشد يك بار ديگر مراحل فوق را انجام مي دهيم.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 2406 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:33 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: