تحقیق بررسی تحقيقات بازاريابي استان مازندران در صنعت روغنهاي روانكار

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
تحقيق بررسي تحقيقات بازاريابي استان مازندران در صنعت روغنهاي روانكار در 25 صفحه ورد قابل ويرايش

تاريخچه

شركتهاي اقتصادي عضو حاضر بايستي در مورد استراتژيهاي بازاريابي و ماموريت ها واهداف خود بيشتر و بهتر بينديشند. بازاريابي شركت هاي اقتصادي امروز در محيطي انجام نمي گيرد كه رقباي ثابت و شناخته شده اي در آن وجود داشته باشند و يا مشتريان داراي ترجيحات و نيازهاي معين و با ثباتي باشند ،بلكه آنها در محيط هايي فعاليت مي نمايند كه رقبا به سرعت در حال تغيير بوده و پيشرفتهاي تكنولوژي ،قوانين و مقررات جديد از يكطرف باعث كاهش وفاداري مشتريان نسبت به محصول شده و از جانب ديگر خط مشي هاي بازرگاني شركتها و موسسات را كنترل مي نمايند و تحت الشعاع قرار مي دهند.

در گذشته شركتها مي توانستند با توليد كالا و عرضه آن به بازار با فعاليت هاي فروش و تبليغات وسيع موفق گردند . امروزه وضع تغيير كرده است زيرا خريداران با انبوهي از محصولات مواجه هستند و انتظارات آنها در مورد كيفيت كالاها و خدمات باگذشته تفاوت زيادي دارد با توجه به اين واقعيتها، خريداران ، كالاها و خدماتي را انتخاب خواهند كرد كه با نيازها و انتظارات آنها بيشتر مطابقت داشته باشد.

عليهذا با توجه به گستردگي بازار ونيازهاي آنها شركت هاي موفق ، صداقت ، درستي و احترام به مردم را از ارزش هاي اساسي شركتهاي خود اعلام مي كنند و شهرت و اعتبار خودشان را در گروه فعاليت صادقانه و يكپارچه در تمامي معاملات مي دانند و بدين صورت است كه مي توانند اعتماد و اعتبار مردم را كسب كنند. پس امروز بازاريابي فقط تحقيقات و تبليغات نيست بلكه فراتر از اين نامها وعمليات بوده و امروزه شركتهاي مطرح براي جايگاه معنوي خود در بين ملل مختلف مي انديشند و راهبرد تعريف مي كنند. شركهتاي موفق در ارضاء نيازهاي مشتريان خود در بازارهاي هدف بيشتر تلاش
مي نمايند و از نظر اين شركتها، « فلسفه بازاريابي» بايستي در كل سازمان ها حاكم باشد( از توليد كننده تا مصرف كننده ). اما وظيفه بازاريان شركتها اين مي باشد كه بازارهايي را شناسايي كنند كه در ارضاء نيازهاي مشتريان، بهتر و موثرتر از رقبا باشد.

متاسفانه تا كنون در مورد مديريت بازاريابي به اندازه كافي و عملي در شركتهاي ايراني فعاليت نشده و بايد در اين مورد مانند كشورهاي پيشرفته تلاشهاي بيشتري بعمل آيد.

خوشبختانه گروه تحقيقات بازاريابي و بازرگاني شركت نشانه با حمايت هاي بي دريغ مديريت محترم آقاي سعيد علي نژاد ، در اين مسير گام نهاده اند و چنين شايسته است كه از ديدگاهها و تشويق هاي آن مديريت از گروه بازاريابي را مورد تحسين قرار داد.

مقدمه

با توجه به رشد روز افزون تكنولوژي و بهره گيري صنايع از تكنولوژي روز ، نياز به همگام شدن با شرايط تكنولوژي برتر روز به روز بيشتر مي گردد و در همين راستا توليد و عرضه روغنهاي روانكار با ويژگيهاي خاص مورد نياز مي باشد و شركتهاي مطرح در توليد روغن هاي روانكار در جهان مانند : شل – توتال – اني و .. در جهت رسيدن به حداكثر كيفيت و كارآيي دست به تلاش مستمر مي زنند.

عليهذا با عنايت به مزاياي كشور ايران در راستاي توليد محصولات روغن روانكار كه يك كشوري نفت خيز و داراي تكنولوژي قابل قبول در صنايع نفت و گاز مي باشد و از طرفي علاقه مند به سرمايه گذاري در جهت كسب علوم روز دنيا براي توليد محصولات با كيفيت و متناسب با نيازهاي مصرف كنندگان داخلي و خارجي و از طرف ديگر با توجه به توليد روغنهاي پايه با بهترين كيفيت در داخل كشور و وجود بازار مصرف بالقوه مناسب، شركتهاي خارجي را علاقه مند به همكاري سرمايه گذاري با شركتهاي توليد روغن در ايران را نموده است و اين امر باعث توليد بهينه محصول و توسعه محصول و تغيير الگوي مصرف شده است.

حال شركتهاي نفتي مطرح در جهان كه در زمينه توليد روغنهاي روانكار از قدمت تاريخي برخوردار هستند بر آن داشته است كه بصورت مشترك با شركتهاي نفتي ايران اقدام به توليد روغنهاي روانكار را كيفيتي متناسب با نياز بازار امروز را بنمايند.

جهت بالفعل كردن بازار، نياز به بررسي و تحقيقات جامع و علمي بازار ايران احساس مي گردد و شركت نشانه (نماينده Aqip) با هدف رسيدن به رفع نيازهاي مصرف كنندگان كه نهايتا باعث فروش بهتر خواهد شد دست به بررسي و تحقيقات بازار در سطح استان مازندران نموده است.

حال كليه اطلاعات جمع آوري شده در مورد رقبا، نيازهاي مصرف كنندگان و .. و. استراتژيهاي لازم در مورد ورود به بازار و حفظ آن ، از طريق گروه تحقيقات بازاريابي شركت نشانه بصورت مكتوب و مستند بحضورتان تقديم مي گردد و اميد است در جهت شناخت بازار ايران و نيازهاي مصرف كنندگان حركتهاي مشابهي از طرف شركتهاي ارائه كننده اين محصول انجام گردد.

جغرافياي استان مازندران

استان سرسبز مازندران با وسعت 4/23756 كيلومتر مربع در شمال كشور ايران واقع شده است و اين استان 4/1 درصد مساحت كل كشور را شامل مي گردد و از حيث وسعت هجدهمين استان كشور است.

براساس سرشماري سال 1375 جمعيت استان 20602008 نفر بوده كه از ميان جميعت فوق 1202127 شهرنشين (2/46 درصد ) و 1399880 نفر روستانشين ( 8/53 درصد ) بودند.

شركت بهران :

شركت بهران با توجه به استراتژي هايي كه در بازار بكار مي برد و ضمناً با توجه به وضعيتي كه در بازار دارد، جايگاه محصول بهران تكتاژ و پيشتاز در مرحله بلوغ قرار مي گيرد و حال در ذيل به چند نكته از وضعيت اين محصول اشاره مي گردد:

1- ميزان فروش داراي رشد آهسته مي باشد.

2-سود از فروش محصول شروع به كاهش نموده است.

3- ميزان توزيع محصول قوي مي باشد.

4- نوع مشتريان اين مصحول دربازار انبوه قرار دارد.

5- رقباي اين محصول در حال افزايش است.

6- قيمت اين محصول در مقايسه با كيفيت مشابه در نمونه هاي خارجي ،كمترين است.

7- نوع پيام هاي تبليغاتي بيشتر به قصد تثبيت وفاداري و درگاهي اوقات به قصد ايجاد ترجيح مي باشد.

8- استراتژي بكار رفته ، توسعه محصول و دفاع از سهم بازار مي باشد.



شركت Castrol :

شركت كاسترول با توجه به وضعيتهاي ذيل در انتهاي مرحله رشد قرار دارد.

- ميزان فروش افزايش سريعي داشته است.

- سود شركت با توجه به مقدار فروش وضعيت به ميزان حداكثر خود خواهد بود.

- ميزان توزيع قوي مي باشد.

- نوع مشتريان در بازار انبوه مي باشد.

- رقباي زيادي در حال ورد به بازار مي باشد.

- عدم رعايت قيمتهاي ارائه شده در مرحله معرفي محصول از طرف نمايندگان به عاملين فروش

- هزينه هاي بازاريابي با عنايت به ميزان تبيلغات در حد بالايي مي باشد.

- صفات محصول جديد ارائه شده نسبت به قبل در حال بهبود مي باشد.

- نوع پيام تبيلغاتي به قصد ايجاد ترجيح مي باشد.

- استراتژي بكار رفته از طرف اين شركت ، توسعه بازار و حداكثر كردن سهم بازار و توسعه محصول مي باشد.

شركتهاي Agip , Total , Shell:

شركتهاي فوق با توجه به وضعيتهاي ذيل در ابتداي مرحله معرفي محصول قرار دارند :

- ميزان فروش پايين است.

- سود منفي يا بسيار كم است.

- توزيع بصورت پراكنده انجام مي شود.

- نوع مشتريان در بازار پيروان مد ومحصول جديد هستند.

- قيمت بالا مي باشد.

- نوع پيامهاي تبليغاتي آگاهي دهنده مي باشد.

- استراتژي مورد استفاده اين شركتها ، نفوذ در بازار و پر كردن زواياي خالي است.

عليهذا با توجه به وضعيت شركتهاي فوق كه در بالا مطرح شد قاعدتا بايد شركت بهران از استراتژي توسعه محصول و ايجاد نقطه عطف براي محصولات خود استفاده كند و اما شركت كاسترول از استراتژي توسعه محصول و دفاع از سهم بازار استفاده نمايد و اما Agip چگونه عمل خواهد كرد؟

مديريت بازاريابي استراتژيك

در ماتريسs .w.o.t نقاط قوت و ضعف مربوط به شركت و فرصتها و تهديدهاي مربوط به بيرون از شركت مشخص شده و بعد از آن استراتژي هاي بازاريابي براي هر شركت اتخاذ مي گردد.

نقاط قوت شركت :

- قيمت مناسب

- سطح كيفيت مطلوب

- عدم كم كردن روغن

نقاط ضعف :

- عدم بسته بندي مناسب از نظر رنگ و طرح

- ناكفايي يا ضعف مجاري فروش و عدم سيستم فروش

- عدم تبليغات و اگاهي مصرف كننده از ويژگيهاي محصول

- عدم تناسب جايگاه محصول با كيفيت محصول

- وجود مشكلات مالي

- پايين بودن سهم بازار ( حالت تبعيت در بازار )

- ضعف مديران در برنامه ريزي و كنترل و نظاير آنها

- عدم تنوع محصول از نظر كيفيت

- روابط عمومي ضعيف

فرصت ها :

- گشايش بازار يا نفوذ در بازار

- افزايش مواردي مانند جمعيت ، شهرنشيني ، خودرو ،مصرف بنزين

- موقعيت توريستي منطقه ( 10-8 ميليون مسافر در سال )

- تغيير الگوي مصرف با توجه به بالا رفتن تكنولوژي خودروها

- پايين بودن كرايه حمل كالا به منطقه

- عدم تبليغات بعضي از شركتهاي رقيب

- تصوير ذهني مثبت مصرف كنندگان به محصولات خارجي

- بالا بودن حاشيه سود به تعويض روغنها

تهديدات :

- ورود احتمالي رقباي جديد به صنعت

- توسعه محصول از طرف رقباي قديمي

- وجود كالاهاي رقيب يا جانشين

- قدرت مالي رقبا

- روابط عمومي قوي رقبا

- اشباع محتمل الوقوع بازار
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 1638 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:80 کیلوبایت

 قیمت: 29,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: